PROGRAM PODNIESIENIA WYNIKÓW W PROCESIE NAUCZANIA
PROGRAM PODNIESIENIA WYNIKÓW W PROCESIE NAUCZANIA
W GIMNAZJUM W LESZCZYDOLE NOWINACH
2014 / 2015
I. Uzasadnienie opracowania programu.
1. Uzyskanie przez uczniów niezadowalających wyników z egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014.
2. Polecenie Burmistrza Wyszkowa opracowania programu podniesienia wyników w procesie nauczania w Gimnazjum Zespołu Szkół w Leszczydole Nowinach.
W programie podniesienia wyników w procesie nauczania uwzględniono:
1. Wnioski z analizy wyników zawartych w szkolnym raporcie z egzaminu gimnazjalnego w 2014r. z uwzględnieniem analizy tendencji rozwojowej szkoły w ostatnich trzech latach.
2. Wnioski z analiz wyników z diagnoz wewnętrznych przeprowadzonych w szkole.
3. Wnioski z analiz czynników wpływających na proces kształcenia poszczególnych klas i uczniów:
4. Uwagi i wnioski zgłaszane przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Program zawiera:
- analizę i określenie zadań dydaktycznych szkoły w odniesieniu do aktualnej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej gimnazjum;
- zadania dyrektora szkoły zakresie nadzoru pedagogicznego w odniesieniu do badań i ewaluacji podejmowanych działań zmierzających do poprawy wyników nauczania i oceny pracy nauczycieli;
- działania nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie skuteczności działań dydaktycznych i wychowawczych, które wpłyną na sukcesy uczniów i zminimalizują dydaktyczne porażki;
- doskonalenie metod nauczania nauczycieli i doskonalenia zawodowego w odniesieniu do aktualnych potrzeb szkoły;
- indywidualizacja procesu nauczania i wychowania mając na uwadze potrzeby uczniów i ich rodziców ze szczególnym uwzględnieniem dostosowania wymagań edukacyjnych dla grupy uczniów o specyficznych trudnościach w uczeniu się i z orzeczeniem o kształceniu specjalnym;
- efektywną współpracę z rodzicami;
- ewaluację wewnętrzną w zakresie efektów kształcenia i wyników sprawdzianu po klasie szóstej szkoły podstawowej i egzaminu gimnazjalnego.
II. Cele programu.
Cel ogólny:
- podniesienie wyników w procesie nauczania;
Cele szczegółowe:
- świadome działanie nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie takich działań dydaktycznych, które wpłyną na sukcesy uczniów i zminimalizują dydaktyczne porażki;
- doskonalenie metod pracy nauczycieli;
- praca nad opanowywaniem przez uczniów umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych;
- wdrażanie uczniów do wykorzystywania nabytej wiedzy w praktyce życiowej i dalszym kształceniu;
- rozwijanie wśród uczniów logicznego myślenia wskazywania i opisywania zależności w szczególności przyczynowo – skutkowych;
- kształcenia umiejętności odczytywania i operowania informacją oraz stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Organizowanie pracy w szkole sprzyjające podnoszeniu efektywności procesu kształcenia |
|
sierpień/wrzesień |
|
sierpień/wrzesień |
|
|
cały rok szkolny |
|
|
cały rok szkolny |
|
|
cały rok szkolny |
|
|
raz w semestrze |
|
|
cały rok szkolny |
|
|
wrzesień/październik |
|
|
cały rok szkolny |
|
Stały nadzór pedagogiczny |
|
wrzesień |
|
cały rok szkolny |
|
|
raz w semestrze |
|
Wspieranie Rady Pedagogicznej w zakresie doskonalenia metod pracy nauczycieli.
|
|
sierpień/wrzesień |
- Ocenianie kształtujące w praktyce szkolnej; - Rola oceniania w procesie dydaktycznym - Jak oceniać aby nauczyć - Ewaluacja wewnętrzna - Jak właściwie wykorzystywać wskaźniki EWD? |
cały rok szkolny (zgodnie z harmonogramem w Planie Nadzoru Pedagogicznego) |
|
Wychowanie i opieka |
|
wrzesień/cały rok szkolny |
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI
Działania |
Sposoby realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Sposoby monitorowania i ewaluacji |
Planowanie pracy dydaktycznej z uwzględnieniem podstawy programowej
|
|
wszyscy nauczyciele |
wrzesień |
protokół posiedzenia zespołu przedmiotowego |
|
wszyscy nauczyciele |
wrzesień |
plany wynikowe z ewentualnymi modyfikacjami |
|
Rozpoznanie potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów w zakresie sposobów uczenia się i rodzaju inteligencji |
|
nauczyciele przedmiotów objętych egzaminami |
wrzesień |
raport - analiza wyników |
|
wszyscy nauczyciele |
wrzesień |
informacje o zapoznaniu się z opiniami umieszczone w dziennikach lekcyjnych; zalecenia PPP wpisane przez wychowawcę |
|
Organizacja procesu dydaktycznego nastawionego na poprawę efektywności kształcenia |
|
nauczyciele przedmiotów objętych egzaminami |
wrzesień |
protokół posiedzenia zespołu przedmiotowego |
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
protokół posiedzenia zespołu przedmiotowego |
|
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
----- |
|
|
wszyscy nauczyciele |
wrzesień |
protokół posiedzenia zespołu przedmiotowego; Przedmiotowy System Oceniania |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
wrzesień |
zapis w dzienniku |
|
|
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
wrzesień |
zapis w dzienniku |
|
Doskonalenie zawodowe nauczycieli |
|
wszyscy nauczyciele |
według harmono- gramu posiedzeń rad pedagogicznych |
protokoły posiedzeń rad pedagogicznych |
|
nauczyciele przedmiotów objętych sprawdzianem |
zgodnie z harmonogramem szkoleń CKE |
zaświadczenie o szkoleniu |
|
Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, analiza wyników |
|
zespoły przedmiotowe |
listopad, styczeń |
arkusze testów, analiza wyników |
|
nauczyciele przedmiotów objętych egzaminami |
wrzesień / marzec/czerwiec |
raport – analiza wyników |
|
|
zespoły przedmiotowe; lider d/s analizy wyników nauczania |
czerwiec |
analiza i raport |
|
Dostosowanie pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych |
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
zeszyty lekcyjne, karty pracy uczniów, ustne wypowiedzi uczniów |
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
wypowiedzi ustne i pisemne uczniów |
|
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny / według planu pracy szkoły |
sprawozdania wychowawców klas; protokoły przebiegu konkursów; rozmowy z uczniami |
|
Współpraca z rodzicami |
|
wychowawcy klas |
cały rok szkolny / według planu pracy szkoły |
wpisy w dziennikach; ankiety; rozmowy z rodzicami |
|
wychowawcy klas |
wrzesień |
wpisy w dziennikach |
|
|
wychowawcy klas |
wrzesień |
wpisy w dziennikach |
|
|
wychowawcy klas |
cały rok szkolny |
zeszyty informacji o uczniu |
|
|
wychowawcy klas |
cały rok szkolny |
wpisy w dziennikach; rozmowy z rodzicami |
|
Poprawienie frekwencji na zajęciach edukacyjnych, otoczenie opieką uczniów z trudnych środowisk społecznych |
|
wychowawcy klas |
cały rok szkolny |
wpisy w dziennikach |
|
wychowawcy klas |
cały rok szkolny |
wpisy w dziennikach; zeszyty informacji o uczniu |
|
|
nauczyciele prowadzący zajęcia świetlicowe |
cały rok szkolny |
dziennik zajęć świetlicy |
|
|
wychowawcy klas, pedagog szkolny |
cały rok szkolny |
wpisy w dziennikach; dziennik pedagoga |
DZIAŁANIA PEDAGOGA
- zdiagnozowanie oczekiwań rodziców w zakresie formy kontaktów ze szkołą i tematyki spotkań warsztatowych,
- rozpoznanie środowiska ucznia w celu określenia tego, na jakich płaszczyznach wymaga ono wsparcia ze strony szkoły i instytucji takich jak: PPP czy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej;
- mobilizacja rodziców do udziału w spotkaniach warsztatowych
- przeprowadzanie warsztatów z uczniami sprzyjających rozwiązywaniu problemów w nauce,
- organizacja zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
DZIAŁANIA RODZICÓW
- zorganizowanie zajęć własnych w ten sposób, by mieć czas na rozmowę z dzieckiem i ewentualną pomoc;
- dbałość o właściwą organizację czasu pozalekcyjnego;
- systematyczne kontrolowanie osiągnięć dziecka, sprawdzanie wykorzystania wolnego czasu;
- uczestniczenie w warsztatach przygotowywanych przez szkołę;
- częste kontakty ze szkołą – nie tylko z wychowawcą klasy, ale i z nauczycielami poszczególnych przedmiotów; korzystanie z pomocy psychologa i/lub pedagoga w przypadku problemów z dzieckiem;
- uczestnictwo w uroczystościach klasowych i szkolnych;
- odpowiadanie na uwagi nauczycieli zamieszczone w zeszytach, dzienniczkach;
- współdziałanie w sprawach organizacyjnych, bezpieczeństwa i wychowawczych
DZIAŁANIA UCZNIÓW
- organizowanie pomocy koleżeńskiej pod patronatem SU i wolontariatu;
- wdrażanie do samooceny,
- punktualne i systematyczne uczęszczanie na zajęcia;
- nadrabianie zaległości wywołanych nieobecnością w szkole;
- uczenie się organizacji czasu wolnego, czasu pozalekcyjnego, systematycznej pracy;
- zgłaszanie oczekiwań, ciekawych pomysłów pracy w szkole;
- sygnalizowanie zauważonych nieprawidłowości – zgłaszanie ich wychowawcy, nauczycielom, psychologowi lub pedagogowi;
- uczestniczenie w życiu szkoły, wspomaganie organizowania konkursów i imprez motywujących do pracy.
III. Monitoring i ewaluacja programu
Monitoring podejmowanych działań:
Monitorowanie podejmowanych działań odbywać się będzie poprzez:
- hospitacje lekcji, zajęć dodatkowych,
- analizę przeprowadzanych testów i sprawdzianów,
- przegląd dokumentacji nauczycielskiej, dokumentacji zespołów przedmiotowych
- kontrolę zeszytów uczniowskich
- sprawozdania nauczycieli
- ankiety dla rodziców i nauczycieli i ich analiza
Ewaluacja:
Skutki dokonanych zmian oceniać należy poprzez analizę sprawdzianów diagnozujących;
- w klasie I na początku i końcu roku szkolnego – wszystkie przedmioty objęte egzaminami;
- w klasie II na początku i końcu roku szkolnego – język polski, matematyka, język obcy; testy międzyprzedmiotowe z przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych;
- w klasie III - próbne egzaminy gimnazjalne.
Wyniki wyżej wymienionych sprawdzianów i testów będą porównywane ich z wynikami z lat poprzednich oraz osiągniętymi ocenami z przedmiotów wiodących semestralnych i rocznych – wnioski będą stanowiły podstawę ewaluacji działań podejmowanych w ramach programu efektywności kształcenia.
Program działań został uzgodniony z radą pedagogiczną.
dn. 15.09.2014r